Logo

Integrato

  • Homepage
  • Wie zijn we?
  • Contact
Kies een taal
  • Fr
  • Nl

Met de steun van

©2022 Integrato. All rights reserved.

Onze aanpak

De juiste weg: een gewenste dienstregeling voor 2035 uitwerken

Integrato pleit voor een gecadanceerde en symmetrische dienstregeling met georganiseerde aansluitingen in goedgekozen knooppunten.
Klinkt ingewikkeld? Misschien. Maar het is niet zo moeilijk. Volg de aanpak in vijf stappen:

Stap 1 : Treinen rijden gecadanceerd: elk uur op dezelfde minuut.

Als de trein van Herentals naar Lier om 7.16 uur vertrekt, zal hij ook vetrekken om 8.16 uur, om 9.16 uur en zo de hele dag door.

Stap 2: Minstens twee treinen per uur.

In de regel rijdt de trein overal om het half uur, mooi gespreid. Als de trein van Herentals naar Lier om 7.16 uur vertrekt, zal hij ook vertrekken om 7.46 uur, om 8.16 uur, om 8.46 uur, om 9.16 uur, enzovoort.
Op drukke lijnen rijdt de trein natuurlijk frequenter.

Stap 3: Treinen rijden volgens de nulsymmetrie

Symmetrie betekent dat treinen in tegengestelde richting op elkaars spiegelminuut rijden.
Als de trein uit Herentals naar Lier vertrekt om x.16 uur rijden, komt de trein uit Lier in Herentals om x.44 aan. De som van beide vertrektijden moet immers 60 zijn. Als alle treinen zo rijden, kruisen ze elkaar in het hele land op het volle uur (x.00) en op het half uur (x.30).

Stap 4: Treinen staan op de symmetrieknopen bij voorkeur in het station

Als meerdere treinverbindingen rond x.00 en x.30 samen in een station aankomen, zijn aansluitingen in alle richtingen makkelijk mogelijk. Zo maken we echte knooppunten, niet alleen voor treinen, maar ook voor bussen.

Stap 5: Beter openbaar vervoer organiseren rond goedgekozen knooppunten

Niet elk station kan een perfect knooppunt worden. De kunst is om de juiste knooppunten te kiezen. Die oefening hebben we in detail gemaakt voor het bestaande spoornet met de bestaande stations.

Meer weten? Klik dan hier om onze brochure te lezen.

Download brochure
Share:
Facebooktwitterpinterestlinkedinmail
Het resultaat in kaart
+